sobota 12. ledna 2019

Život a investice za rok 2018

O tom, že minulý rok byl z hlediska financí neslavný, i o tom, proč to nevadí a že pokračuju dál podle plánu.

Můj cíl je mít zainvestováno tolik, abych mohla žít jen z výnosů, a tedy nemusela pracovat. Jdu na to ze dvou stran zároveň. Zaprvé investuju peníze tak, jak nejlépe dokážu, a za druhé snížením mých nákladů na život na pohodlné minimum. (Nikoli na extrém, jak si přečtu v komentářích pod každým článkem na podobné téma.) Začala jsem s tím před dvěma lety, a předpokládám, že mi to bude trvat mezi dvěma a deseti lety. Spočítejte si, jak by to mohlo fungovat pro vás.

Jak vypadal můj rok 2018


První půlka toho roku vypadala ještě docela normálně. Vydělávala jsem programováním, a i když se mi nedařilo pracovat tolik, kolik bych chtěla, tak bylo vše +- ok. V létě to ale začínalo jít čím dál hůře a klesalo množství hodin, které jsem zvládala udělat. Vzhledem k tomu, že ani předtím to nebylo nějak mnoho, tak se to začalo nebezpečně blížit hranici, kdy půl času vydělávám jen na odvody.

V červenci jsem vyrazila na evropské rainbow, kde se trochu posunul můj pohled na svět. Vzhledem k tomu, že ten měsíc jsem už stejně zvládla napracovat jen tři hodiny za čtrnáct dní, dala jsem výpověď a stala jsem se poprvé v životě nezaměstnanou. První měsíc jsem byla OBZP - Osoba bez zdanitelných příjmů. Myslela jsem si, že si dám jen takovou delší dovolenou, budu cestovat a vůbec dost proměním svůj život. Dokonce jsem uvažovala o dočasném zrušení bydlení v Praze a žití jen na cestě. Obcestovala jsem jen Valeč a české Rainbow. Z druhého jmenovaného jsem si přivezla nemoc, která mě unavila tak, že to plynule přešlo k mojí standardní podzimní depresi. Kapitulovala jsem a nechala se zapsat na pracák. Potom jsem se několik měsíců dávala dohromady a přemýšlela o tom, co chci se svým životem dělat. Protože návrat k programování byl v tu chvíli pro mě nepředstavitelný, dělala jsem ke konci roku různé brigády, včetně barmanování.

Výdaje

Experimentováním s kreativním snižováním nákladů jsem se dost zabývala v roce 2017, takže tady neprobíhaly žádné velké výkyvy. Průměrně mě jeden měsíc žití stál jen něco pod 10 500 (bez odvodů ap.). Bydlím v pronajatém pokoji ne úplně v centru. V restauracích jím jen párkrát za měsíc a neplatím za drahé zábavy. Tuto částku, kterou považuji za nízkou, bylo možné dosáhnout také proto, že díky obrovské laskavosti mého "pana domácího" mi byla odpuštěna část nájmu během doby, kdy jsem byla nezaměstnaná. Bez toho by průměr byl asi o tisíc větší.

S tímhle výsledkem jsem velmi spokojená. Můj původní plán počítal se spotřebou 200k ročně, což je 16 666 na měsíc. Tahle rezerva znamená, že si můžu dovolit utrácet více, nebo že dosáhnu svého cíle dřív.


Příjmy

Mé příjmy byly neslavné. Jak jsem už psala, ani na začátku minulého roku jsem nevydělávala žádné pálky, a potom to bylo jen horší. Pro zajímavost: při "pobytu" na pracáku bývalá OSVČ, jako jsem byla já, dostává ze začátku měsíčně v průměru necelých 4 000 korun. Já jsem na to samozřejmě nespoléhala a žila jsem především z úspor. Když si sečtu, kolik jsem za celý rok uspořila, neboli příjmy mínus výdaje, vyjde mi cca 13 000. To je vzhledem k mým očekáváním od sebe tragické. Při vzetí do úvahy, co se se mnou všechno dělo, můžu být ráda, že jsem v plusu, že jsem přežila a můžu to v dalším roce zkusit lépe.


Investice

Long story short, 1.1.2019 byl můj celkový majetek cca o třetinu menší oproti 1.1.2018. Podepsalo se na tom několik faktorů. Ačkoli by snad nic nemělo být víc demotivační než tohle, jsem v klidu, protože se zatím nestalo nic, co bych předem nečekala. Respektive neměla jsem žádný přesný odhad, co se bude dít. Ale to, co se stalo, bylo v mezích, na které jsem teoreticky a psychicky připravená.

Tady je možné vidět graf mého celkového jmění, jak se vyvíjel v průběhu času. Na rozdíl od uvádění konkrétních čísel v údajích za měsíc se tady necítím ok uvádět absolutní hodnotu, a tak osa y je v procentech (na rozsahu mezi 0 a 1) k mému celkovému cíli.




Plán

Mým cílem je nejen dosáhnout finanční svobody, ale zároveň se u toho cestou moc nestresovat. Proto jsem si v půlce roku 2017 zformulovala plán, který mi říká, kdy a co mám dělat. Po roce a půl ho považuji stále za velmi solidní a plánuji se tím řídit i nadále. Ve zkratce to vypadá takto. Nechat si peníze na půl roku života na spořícím účtě pro případ nenadálých komplikací. Zbytek rozdělit na třetiny a ty investovat do akcií, kryptoměn a P2P půjček. První dvě zmíněné obsluhuji stylem HODL neboli "kup a zapomeň" . Na P2P půjčky jednou za měsíc sáhnu, a co se nereinvestovalo samo, reinvestuju ručně. Celkově mi to zabere minimum času. Do budoucna budu dál hodlovat; pokud začnu mít zas přebytky příjmů nad výdaji, tak budu postupně dál dokupovat, co zrovna bude pod třetinu hodnoty.

Při formulaci tohoto plánu jsem měla většinu peněz na spořícím účtu. Ty jsem proto rozdělila na dvanáct částí a ty jsem po měsících posílala a dokupovala. V angličtině se tomu říká dollar cost averaging (DCA). Tedy, u akcií. U krypt jsem to nedělala, protože těch jsem měla na začátku dost. U P2P jsem to dělala, i když to z hlediska DCA nedává smysl, ale zase mi to pomohlo postupně získávat důvěru v jednotlivé platformy.



Cryptocoiny

Vlastním převážně bitcoiny, litecoiny, a pak pár experimentálních coinů v celkové minimální hodnotě. Snad se ani nešlo nedozvědět, že na začátku 2018 byl bitcoin na svém dosavadním maximu, a od té doby tu pomaleji tu rychleji klesá. My, co už jsme zažili velmi podobný průběh jednou v roce 2013, se ale nedáme vyděsit. Že to k těm 20k šlo příliš strmě, než aby to tam mohlo zůstat, bylo zřejmé; to, že bitcoin nepůjde až k nule a někdy se zas vzchopí, považuju za velmi pravděpodobné. Name of the game je teda tipnout, kde se klesání zastaví a otočí se to. Já jsem se rozhodla si nad tím příliš nelámat hlavu, a prostě počkat, až hodnota mých krypt klesne pod třetinu hodnoty mého portfolia. Během roku 2018 jsem tedy nedělala nic. S koncem roku to nastalo, a tak jsem v lednu 2019 trochu dokoupila dokud teče krev v ulicích. Pokud to bude tak pokračovat a budu mít volné peníze, budu v tom pokračovat.

Má důvěra v bitcoin a jeho světlé zítřky je velmi silná, a jsem přesvědčená, že je lepší koupit za 4k a vidět jak to jde ke dvěma, než čekat a pak pozdě naskakovat při růstu.

BTCUSD


Akcie

Vlastním dvě samostatné akcie, které bych už dnes nekupovala, ale zbytek peněz mám a budu dál dávat do nízkonákladových ETF kopírující index SP500, neboli velké americké firmy. Na začátku roku jsem ještě kupovala SCHB, ale v půlce roku přišla nějaká regulatorní složitost a u Degira (můj broker) se nadále nedal kupovat. Čekala jsem několik měsíců, jestli ta možnost nebude obnovena, ale potom jsem to vzdala a začala kupovat VUSA. Prakticky totožné ETF od Vanguardu v eurech.

Akcie s koncem roku 2018 poklesly a dostaly se pod úroveň cen ze začátku roku. Tím pádem jsem na akciích také v mínusu. Nehodlám na to nijak reagovat, jen je mi trochu líto, že je teď ve slevě nemůžu víc nakupovat :) V dlouhodobém plánu je zbavit se těch dvou samostatných titulů a vyměnit je za ETF. To budu ještě promýšlet, a je možné že na to dojde až v příštím roce.

VUSA


P2P půjčky

Konečně kategorie, která neklesá! Mým půjčkám se dařilo velmi dobře. Výnosnost se pohybuje nad 10 procenty. Narazila jsem na to, že u Mintosu a Twina jakoby docházely půjčky. Investuju teď do půjček s nižšími výnosy než dřív (což je ale pořád min. dvakrát lepší než co nabízí Zonky). Během roku jsem odprodala půjčky na bondsteru, který mi nevyhovoval. Jinak nehodlám nic měnit. Kdyby se situace s půjčkami nějak výrazně zhoršila, jsem připravena peníze stahovat, ale nepředpokládám, že na to dojde. Je možné, že je to jen nějaká sezónní věc.

Ostatní

Před dvěma lety jsem si (nepříliš chytře) pořídila stavebko. Řešila jsem, jestli ho nechci zrušit. I přes mnohá penále mi vyšlo, že by se to vyplatilo, kdybych peníze přesunula někam, kde by byl čistý výnos alespoň 6 %. Nicméně jsem se rozhodla si ho zatím nechat. Vyberu ho v případě příchodu krize a nakoupím za to akcie.

Z obav o posilování koruny po zrušení intervencí jsem měla v minulém roce forward na eura. Vypršel v srpnu 2018 s mírnou ztrátou. Odepsala jsem to s odtušením, že všichni musíme platit školné. Dál nehodlám žádné takové experimenty provádět.


EURCZK


Krize

Na závěr jen pár slov k očekávání budoucí krize. Záměrně nepíšu potenciální, protože považuji za jisté, že dříve nebo později přijde. Uplynulo víc než deset let od té minulé. Schiller PE ratio
se sice od minulého roku snížilo, ale pořád je velmi vysoko. Yield curve dluhopisů se nedávno invertla. Ale všechno tohle je magie. Můžeme klidně do krize už padat, a stejně tak dobře to může ještě pár let vydržet. Víc než řešit, kdy přijde, mi připadá důležité si naplánovat, co budu v té době dělat.

Akcie půjdou logicky během té doby výrazně dolů. Nebudu nic prodávat, budu dokupovat, na kolik jen budu mít peníze. A to pravidelně každý měsíc už během toho pádu, abych měla průměrnou cenu co nejlepší. Jak už jsem psala výš, vyberu stavebko a použiju ho.

Bitcoiny jsou neodhadnutelné. Je možné, že v průběhu krize půjdou nahoru, protože lidi budou hledat, kam umístit aktiva. Ale stát se to nemusí. Já proto budu poctivě hodlovat a v případě významného pádu dokupovat.

P2P půjčky tady za minulé krize ještě nebyly. Předpokládám, že v té době bude stoupat procento nesplácených půjček. Já ale investuji jen do půjček, za které mi někdo ručí, že budou splácené. Jediné, co mě ohrožuje, je případný pád celé platformy. To považuji za málo pravděpodobné. Každopádně to ale budu po očku sledovat a v případě nějaké podezřelosti budu přemýšlet, co dál.




2 komentáře:

  1. Díky opět za tvůj otevřený náhled na investice. Před rokem mě to přimělo se více zamyslet nad investováním a začít více "spořit na důchod" :-) U P2P půjček nějak dizerfikuješ měnové riziko? Používám jen Mintos a chtěl jsem původně rozdělit 50% a 50% mezi EUR a PLN, ale vzhledem k malé nabídce v PLN, resp. nižším nabízeným úrokům mám většinu v EUR a to se mi moc nelíbí...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Diky! Ukazovat lidem ze to jde a ze je to jednoduchy je jeden z duvodu proc to pisu.

      Na mintosu mam eura, nejaky pln a nejaky gely. Jinak mam jeste malinko na lendy v gbp. Obecne to ale moc neresim. Stejne to planuju vybirat az za dlouho, takze mezitim muze eurczk jit kamkoli

      Vymazat