úterý 6. srpna 2024

Život a investice za rok 2023: Nejhorší rok mého života

Píšu každý rok článek o tom, jak pokračuju na svojí cestě k FIRE. Neboli k tomu nainvestovat tolik, abych mohl žít z výnosů. Píšu o tom, protože miluju články ostatních stejného typu. A taky si to chci uložit, protože mám mizernou paměť a jednou budu moct nad tím vzpomínat. A taky jako inspiraci pro ostatní. Ukázat, že to může dosáhnout i člověk jako já. 

Práce a život

Tradičně bych začal odkazem na článek o minulém roce, který poskytuje kontext pro to, co se semlelo tento rok. Ve zkratce druhá půlka 2022 byla ve znamení mého výrazného zdravotního chřadnutí. A to se v roce 2023 vyhrotilo ještě více. Rok 2023 jsem začal bez práce, a celý rok jsem nepracoval. Nebyl jsem toho prostě schopný. Tím bych mohl tuhle sekci zakončit :) 

Ale chci přidat nějaké podrobnosti. V lednu jsem se nechal dobrovolně hospitalizovat v psychiatrické nemocnici. Byl jsem natolik v koncích, že už mě nenapadala žádná jiná cesta. Byl jsem nejdřív v Bohnicích a pak v Úvnce. Obojí výrazně zklamalo. Čekal jsem nějakou intenzivnější snahu o diagnostikování a léčení, a místo toho jsem tam v zásadě jen furt čekal kdy se něco stane. Bylo to pro mě dost frustrující a byl jsem rád když jsem zase mohl jít domů. Pro ty, co čtou tenhe článek bez kontextu, můj hlavní problém byly deprese a k tomu obrovská každodenní únava. Tak obrovská, že jsem v zásadě trávil dny v leže, protože i sedět u počítače bylo moc. Obešel jsem všechny doktory světa ale odevšech jsem slyšel, že podle výsledků jsem zdravej a že nevědí co se mnou. Zkusil jsem postupně asi tak všechno co nabízelo úlevu ale bez většího a hlavně trvalého efektu. Podrobnosti o tomhle můžete číst na mém facebooku a třeba to i jednou zkompiluju do nějakého článku.

Po návratu z nemocnice jsem se rozhodl najít si nějaký stacionář. To je intenzivní terapie. Tj. člověk tam chodí každý den, má tam cca 6 hodin programu a pak jde zas domů. Na programu jsou hlavně skupinové terapie a pak další podpůrné věci jako arte terapie a tak. Už jsem před hodně lety v jednom byl a myslím, že mi to pomohlo. Tak jsem chtěl znovu.  Bohužel hledání bylo výrazně težší než jsem si představoval a natoupil jsem nakonec až v říjnu. 

Co jsem dělal mezi tím? Tak jako plus mínus nic. Kromě chození po doktorech a velmi zřídka nějaké akce když mi bylo líp jsem jen polehával/posedával doma a snažil se přežít do druhého dne. Další věc je, že se mi výrazně zhoršila paměť, takže si ten rok prakticky nepamatuju a co píšu odvozuji z poznámek a kalendářů.

Stacionář mi, přes mnohé frustrace pomohl. Trval 9 týdnů. Postupně se mi vracela energie a třeba cesty tam a zpět, které jsem nezvládal z počátku bez taxíku jsem ke konci zvládal jako normální člověk tramvají. Na sklonku roku jsem byl relativně zmátořený. Tj vydržím sedět, občas i někam jít a trochu víc se soustředit.


 

Příjmy

Jak už jsem psal, celý rok jsem nepracoval. Nicméně tu a tam jsem nějaký příjem měl. V únoru mi přišly něaké peníze za minulý rok, kdy jsem ještě zkoušel z posledních sil pracovat. Potom douho nic. Udělal jsem totiž velkou chybu. Na začátku roku jsem se přihlásil do paušálního režimu jako OSVČ.To má tu nevýhodu, že i když jste na nemocenské, tak musíte platit zálohy. 

Nastoupil jsem na nemocenskou jsem nastoupil v lednu. Dostával jsem v průměru cca 6000 na měsíc. Nicméně jsem platil 
6208 na zálohách, takže nula od nuly pošla. Ještě bych dodal, že na nemocenskou jsem měl nárok, protože si ji už dlouho dobrovolně platím. Jinak bych měl úplnýho smolíka. 

V rámci hledání pomoci jsem narazil na organizaci Fokus kde mi přidělili úžasnou sociální pracovnici, která mi od té doby pomáhá. S její a dalších lidí pomocí jsem zažádal o invalidní důchod. Bylo to náročné ale nakonec mi někdy v září přiznali první stupeň s účinností od června. Vyměřili mi důchod 9157 na měsíc, který od té doby pravidelně dostávám. K tomu jsem v září konečně zrušil živnost. Měl jsem nějaký důvod s tím tak dlouho čekat, ale bohužel si už nepamatuji jaký. Nastoupil jsem na pracák, a od nich jsem dostal na pět měsíců v průměru 10k na měsíc. Díky tomu jsem byl v posledních pár měsíců pokrýt náklady na život z toho co jsem dostal. 

Nicméně většinu roku jsem žil jen z úspor. A proto máme ten emergency fond, a vy byste ho měli mít také. Nemyslete si ani na vteřinu, že vám se to stát nemůže!

Poslední částí je, že jsme s fokus lady se snažili získat příspěvek na bydlení, ale přes mnohé snahy se nám to nepodařilo. V roce 2024 se o to budu pokoušet znovu.

Čisté příjmy za měsíc




Výdaje


Deprese je levná. Nikam nemůžete chodit, ani za hry neutrácíte protože se na ně nedokážete soustředit, A koukání do zdi je zadarmo. Napostou většinu mých nákladů tak jako tradičně sežral nájem a jídlo. Průmerně jsem utratil něco pod 20k měsíčně. bylo by to i méně ale měl jsem nějaké výdaje za moje potkaní holčičky. Třeba jen preventivní kastrace byla přes 8k pro všechny dohromady. Další výdaje co bych normálně neměl bylo za ježdění boltem k doktorům. Protože i dojít na tramvaj bylo pro mě většinu času moc.

Jediný velký náklad byl pořízení nového počítače. To mě vyšlo i s příslušenstvím na 46k. Měl jsem už v té době plán začít se streamováním her, a na to je potřeba mít nějaké rozumné železo. Navíc taky plánuju, že dlouho vydrží bez potřeby úprav takže vlastně "investice" do budoucna :).



Příjmy - výdaje po měsících


I když nezbyde na důchod, mělo to smysl


Tenhle rok byl perfektním příkladem, že moje rozhodnutí se vším tímhle spořením a investováním začít. Potkal jsem v různých nemocnicích a dalších místech lidi, kteří na tom byli dost podobně zle, a navíc neměli peníze. Já jsem díky mým minulým akcím pohodlný polštář o který jsem se mohl opřít. Vůbec si nedokážu představit v tomhle stavu pracovat. I kdyby to bylo podávat toaleťák na veřejných wc, tak by to tělo prostě nezvládlo.  Přesto, že jsem s penězi pořád stresoval, protože jsem si říkal jak jednou dojdou a skončím na ulici (Deprese úplně nepomáhá to vidět realisticky) Tak jsem byl vlastně v tomhle směru v pohodě.  Já si samozřejmě uvědomuju, že všichni neměli šanci naspořit jako já. Ale fakt, pokud tu možnost vy máte tak prosím, naspořte aspoň na půl roku života kdyby něco. Stát pomáhá až s nějakým zpožděním. Nicméně pojďme konečně na ty investice.




Investice

Nemám moc síly to psát úplně nanovo, tak použiju formát z minulého roku. Bude to krátké. V podstatě jsem byl stále v boring middle. To až příští rok bude o vybírání. (Stay tuned!)



Akcie


Opět jsem jen přikoupil 2 CSPX z dividend. Jinak jsem na to nešahal. Hodnota tentokrát stoupla cca o 25 %. Yay!


Krypto


Na krypta jsem taky nešahal. Jejich hodnota se mi o něco víc než zvojnásobila. Yay!


P2P


P2P je stále ve stavu pomalého dožívání. Občas někdo trochu vrátil z těch už odepsaných půjček, ale jen minimum. Vybral jsem z nich asi 6500 dohromady za celý rok, a dál jsem se tím nezabýval.




Jednotlivé složky mého portfolia

Fiat

Žádné velké změny. V bance jsem měl na konci roku 2022 naspořeno něco na byt. Teď je zřejmé, že žádný byt pravděpodobně nekoupím, takže je to první z čeho "vybírám". Leželo to celý rok u maxbanky s úročením 6%, takže mě to ani moc netrápí. I když výhledově část z toho asi někam zainvestuji.


Celkově se mi "povedlo" se na konci roku vrátit na můj plán. Povedlo v uvozovkách, protože jak je vidět, nic moc jsem nedělal, akorát něco náhodně vyrostlo.




V příštím díle uvidíte

Od začátku roku 2024 mi skončily peníze z pracáku, takže dál dostávám jen invalidní důchod. Dál dělám co můžu pro uzdravení, ale není toho mnoho co by se dalo dělat. Budou pravděpodobně nějaké úvahy o tom, jak rozumně vybírat a přežít. Budu se těšit za rok.








Žádné komentáře:

Okomentovat